Bedrijven die naar de langere termijn en hun portemonnee kijken, doen er goed aan om hun wagenpark de komende jaren verder te elektrificeren.
Uit het jaarlijkse onderzoek van ALD Automotive onder ruim 1.500 leaserijders blijkt dat de werkgever een steeds prominentere rol speelt in de keuze voor een werknemer om te kiezen voor elektrisch rijden. Bijna acht op de tien leaserijders is door de werkgever elektrisch gaan rijden of overweegt dit.
Dat komt onder andere doordat werkgevers investeren in laadvoorzieningen om elektrisch rijden te stimuleren. Ook kiezen steeds meer werkgevers ervoor om de hogere bijtelling voor een elektrische leaseauto in het nettoloon te compenseren.
Er zijn een aantal zaken die ervoor zorgen dat een elektrische zakelijke leaseauto de komende jaren aantrekkelijker wordt en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk.
Een elektrische leaseauto gaat langer mee
Een van de grote voordelen van elektrische auto’s is dat de onderhoudskosten lager liggen. In tegenstelling tot een conventionele verbrandingsmotor heeft een elektrische motor bijvoorbeeld slechts één bewegend onderdeel dat onderhevig is aan slijtage en daarnaast hoeft er ook geen olie ververst te worden. Ook heeft een elektrische auto geen transmissie die onderhoud nodig heeft.
Uit onderstaand overzicht van Milieu Centraal komt naar voren dat de onderhoud- en reparatiekosten lager liggen. De totale kosten voor een elektrische auto liggen in dit voorbeeld hoger, omdat in de berekening aankoopsubsidies niet zijn meegenomen. Als deze wel worden berekend komen de totale kosten voor een nieuwe elektrische koop en private lease ongeveer 60 euro per maand lager uit.
Tel daarbij op dat de technische ontwikkelingen voor elektrische auto’s steeds sneller gaan. Accu’s krijgen meer actieradius, hebben snellere laadtijden en gaan langer mee. Accu’s gaan inmiddels 10-20 jaar mee en er zijn voorbeelden van elektrische leaseauto’s die al bijna 700.000 kilometer hebben afgelegd en nog de eerste accu hebben.
Benieuwd hoe snel en voordelig jij zakelijk kan laden? Doe de test in 45 seconden en ontvang gratis advies!
Elektrische leaseauto’s worden goedkoper
De gemiddelde aanschafprijs van een elektrische auto of bedrijfswagen is nog altijd hoger dan voor een hybride of benzinevariant, maar wel al aan het dalen en het kantelpunt is in zicht.
Uit cijfers van brancheorganisatie ACEA komt naar voren dat in 2023 het aantal nieuwe elektrische commerciële voertuigen met 14,6% toenam tot bijna 1,5 miljoen. Daarbij was Nederland samen met Duitsland goed voor 60% van alle verkopen van elektrische trucks. Cijfers van Kenteken.tv laten zien dat er begin mei 500.203 elektrische personenauto’s in Nederland zijn geregistreerd.
Daarnaast komen er steeds meer elektrische auto’s op de tweedehandsmarkt. Als deze een leasetermijn van vier jaar hebben gehad, kunnen deze auto’s bij een tweede leasetermijn voor een veel lager bedrag worden weggezet. Dat kan voor werkgevers met minder budget een aantrekkelijke optie zijn.
Een van de onzekerheden van elektrische auto’s is de restwaarde. Door de grillige prijsmarkt en nieuwe ontwikkelingen is de verwachting dat de afschrijving op elektrische auto’s ook de komende jaren hoog blijft. Toch kan ook hier een ommekeer plaatsvinden, als bijvoorbeeld de vraag naar elektrische auto’s vanuit het buitenland aantrekt.
Stijgende brandstofkosten
De toegenomen geopolitieke spanningen hebben ervoor gezorgd dat de olieprijzen zijn opgelopen en dat dit direct is terug te zien aan de pomp. Daarnaast wordt er op benzine accijns toegepast. De Nederlandse overheid heeft voor 2024 de tijdelijke accijnsverlaging gehandhaafd, waardoor de accijns per liter ongelode benzine 78,91 cent bedraagt. Als deze subsidie vervalt zullen de benzineprijzen verder oplopen.
Een benzineauto rijdt gemiddeld 1 op 15 en een elektrische auto verbruikt gemiddeld circa 15 kWh per 100 kilometer. Een liter benzine kost momenteel gemiddeld 2 euro, terwijl aan een laadpaal de kosten variëren van gemiddeld 72 per kWh bij een snellader tot gemiddeld 45 cent. Als je eigen laadpalen hebt bij je bedrijfspand zijn de kosten nog lager, omdat je dan vaak alleen het stroomtarief betaalt en de stroom kunt opwekken met zonnepanelen. Afhankelijk van het aantal gereden kilometers en waar er wordt geladen kan het verschil in kosten tussen een benzineauto en een elektrische auto dus flink oplopen.
Emissievrije zone
Een ander belangrijk aspect om over na te denken als werkgever zijn de zogenoemde zero-emissiezones. Gemeenten mogen vanaf 1 januari 2025 gebieden aanwijzen waar geen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens mogen rijden. Het gaat dan om bedrijfswagens die een emissieklasse van Euro 5 of lager hebben.
Op dit moment komen er in ongeveer 30 steden zero-emissiezones. Zo voeren in ieder geval Amsterdam, Rotterdam, Maastricht, Nijmegen, Utrecht en Zwolle vanaf begin volgend jaar een emissievrije zone in. Het doel is dat na 2030 alle steden in Nederland deels of volledig fossielvrij zijn.
Ook geldt vanaf 2025 dat wanneer een bedrijfsgebouw meer dan twintig parkeerplaatsen heeft, er verplicht minimaal één laadpunt moet zijn.
Het gevolg van deze maatregelen is dat bedrijven vooruit moeten kijken en analyseren hoe vaak zij de komende jaren in deze gebieden werkzaam zullen zijn. Als dat regelmatig het geval is, loont het al snel om de overstap te maken naar een elektrische bestelauto of vrachtwagen aangezien er anders klanten verloren gaan.
Langetermijnvisie
Onder de streep is een elektrische leaseauto ondanks de gemiddeld hogere aanschafprijs op langere termijn goedkoper dan het leasen van een benzineauto. De onderhoudskosten voor een elektrische auto liggen over de leaseperiode lager en verbruikskosten zijn lager en beter te voorspellen, zeker met eigen laadpalen en zonnepanelen.
Benieuwd hoeveel het jou kost om zakelijke laadpalen te laten plaatsen bij huis of kantoor? Doe de test in 45 seconden!
Nog belangrijker is dat een elektrische leaseauto ervoor zorgt dat je voorbereid bent op de toekomst. Een elektrische auto gaat gemiddeld genomen langer mee, waardoor leasetermijnen kunnen worden verlengd en leasetarieven daardoor dalen. Ook ben je met een elektrische auto voorbereid op nieuwe milieuwetgeving om zo klanten in de (binnen)steden te kunnen blijven bedienen.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Revolt. Een laadpaal-abonnement vanaf 19 euro per maand. Vraag in 45 seconden een vrijblijvende offerte aan!